×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار تصادفی

امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Monday, 20 May , 2024
چراغیرفوتبالی ها خود را با فوتبال مقایسه میکنند/ فوتبال صنعتی پولساز

*سیدفرشاد فیض آبادی
الان مثلا رییس فدراسیون منچ و مارپله هم (بزودی فدراسیونش تشکیل می شود) تا دوربین را می بیند می پرد وسط که آقا فوتبالی ها حق مارا خورده اند…چرا به فوتبالی ها فلان امتیاز می دهند و به ما نمی دهند.
به خصوص الان که مجوز واردات یک خودرو به هر ملی پوش فوتبال داده شده بابت صعود به جام جهانی گذشته این بحث داغ تر شده است.فلان بدنساز که روزی فقط دو سه میلیون تومن آمپول به بدنش تزریق می کند هم ادعا می کند باید برابر فوتبالیست ها به او هم توجه شود!
با احترام به قهرمانان المپیک و ملی پوشان همه رشته های ورزشی که به حق خواهان امتیازات قانونی خود می باشند خدمت دوستان عرض می کنیم که اشتباه شما اینجاست که فراگیری فوتبال را یا نگرفته اید و یا اگر گرفته اید برای سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف خودتان به این فضا دامن می زنید.
حکایت فوتبال نه در ایران که در تمام جهان فراتر از یک ورزش تلقی می شود.
یک مسابقه فوتبال و گاه یک گل می تواند کشوری و ملتی را نجات دهد و مردم یک کشور با یک پیروزی تیم ملی کشورشان تا مدت ها شاد و مسرور هستند.
گاه یک مسابقه فوتبال همانند مسابقه ایران و استرالیا در پلی آف جام جهانی ۹۸ فرانسه چنان شور و نشاط اجتماعی به وجود می آورد که تمام اجزای جامعه را تحت شعاع خود قرار می دهد.
ایران در اذهان عمومی دنیا جایگاه دیگری پیدا می کند و شجاعت و هوش و ذکاوت فوتبالیست ایرانی در همه دنیا مورد تحسین واقع می شود وکلا نگاهها به ایران در دنیا تغییر می کند.
پیروزی آرژانتین بر انگلیس در جام جهانی ۱۹۸۶ مکزیک با دو گل بیاد ماندنی اعجوبه فوتبال جهان دیه گو مارادونا غرور لگد مال شده آرژانتینی ها مقابل انگلیس استعمار گر که در قضیه نزاع بر سر جزیره فاکلند بدجوری خدشه دار شده بود احیا می شود و اقتصاد ورشکسته آرژانتین نجات می یابد و در دنیای سیاست هم آرژانتین دست بالاتر را می گیرد.
پیروزی ایران بر آمریکا در جام جهانی فرانسه آنقدر اهمیت داشت که رهبران دو کشور را پای تلویزیون نشانده بود و ایران با آن پیروزی خیلی چیزها را در دنیا اثبات کرد.
برگردیم به جام جهانی قطر.
از شکست تحقیر آمیز تیم ملی برابر انگلیس تا پیروزی دقیقه نودی برابر ولز دو سه روز فاصله افتاد اما به رغم تمام اتفاقات اجتماعی که در آن روزها کام مردم را تلخ کرده بود بازهم مردم پس از پیروزی بر ولز ذاتا خوشحال بودند .
در فینال جام جهانی قطر ۹۰ درصد مردم دنیا دوست داشتند آرژانتین بر فرانسه پیروز شود و بواسطه محبوبیتی که مسی داشت تقریبا تمام نگاه مردم جهان به دوحه قطر بود و نهایتا قهرمانی یاران مسی کام هوادران جهانی اش را شاد کرد.
خب ، یک چنین فضایی را کدام رشته ورزشی می تواند ایجاد کند.
چه خوب بود که دوستانی که خود را با فوتبالیست ها مقایسه می کنند به این مسایل هم توجه داشته باشند.
اگر بین جوایزی که برای قهرمانان ملی از سوی دولت و وزارت ورزش به صورت قانون مصوب شده تفاوتی هست بین فوتبالی ها و سایرین ادعای غیر فوتبالی ها درست است اما طلای مسابقات فوتبال بازیهای آسیایی هم ۱۵۰ سکه دارد و طلای کبدی و بسکتبال و ووشو هم همین مقدار.
اینکه قراردادهای بخش خصوصی با فوتبال فراتر از معادلات ورزشی است بواسطه صنعتی است که فوتبال برای خود ایجاد کرده است.
این صنعت جهانی است و تازه ما در ردیف پایین ترین ها هستیم.
تمام بودجه ورززش ایران با ۵۲ فدراسیون و ۳۱ اداره کل و هزاران هیات ورزشی برابر است با یک هفتم قرارداد رونالدو در عربستان!
دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان می گوید : رقمی که رونالدو برای دو سال در عربستان بسته است ۲۰۰ میلیون یورو است و بودجه ما با ارز نیمایی ۲۸.۵ زیر ۲۰ میلیون دلار در می‌آید.
بنابراین بهتر است دوستان غیر فوتبالی بجای بهانه جویی ها و ایجاد تزلزل و تنش در بین ملی پوشانی که عازم بازیهای آسیایی هستند به عقل و شعور مردم احترام بگذارند و مدام تکرار نکنند که چرا فوتبالیست فلان میلیارد می گیرد و بودجه فدراسیون ما یک پنجم قرارداد یک فوتبالیست است!
بله ، شما هم بروید مثل والیبال خود را به سطح اول جهانی برسانید تا بودجه هایی در خور از سوی بخش خصوصی جذب کنید.
یک مثال عینی: ورزش کبدی کمتر از دو دهه است که در ایران به شکل حرفه ای راه افتاده ، اکنون کبدی کاران ایران به حدی از توانمندی جهانی رسیده اند که ۱۶ کبدی کار ما در لیگ ستارگان جهان (پرو کبدی) قرار دادهای چند میلیاردی برای یک فصل ۴ ماهه دارند!
چرا ؟ به این دلیل که فدراسیون کبدی ورزشکارانش را به حدی از رشد و استانداردهای جهانی رسانده که امروز “شجاعت دادکان صداقت دادکان” فقط دکتر دادکان می تواند بگوید که در دوره ۵ ساله ریاستش بر فوتبال پول آورد به فوتبال نه چیزی از فوتبال ببرد.

ساختمان برای استقلال و پرسپولیس و فدراسیون خریداری کرد ….هنوزم پرافتخارترین دوره فوتبال بعد انقلاب دوره ریاستش بود …قهرمانی بازیهای آسیایی پوسان به عنوان نایب رئیس ، نشان درجه یک ملی از رئیس جمهور وقت ، مقام سوم جام ملت های آسیا در چین سال ۲۰۰۵ و صعود بی دردسر به جام جهانی آلمان برای دومین بار پس از انقلاب و….

درود به شرفت دکتر دادکان

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.